Digital Cinema Package – Trochę teorii
DCP – (Digital Cinema Package) – to format „paczkowania” plików, przeznaczony dla cyfrowych odtwarzaczy kinowych. W artykule poniżej znajdziesz informację jak przygotować paczkę DCP używając oprogramowania Adobe (Premiere, Audition, After Effects) oraz bezpłatnych konwerterów: OpenDCP i DCP-o-Matic. Po części praktycznej postaram się przedstawić część teoretyczną tworzenia paczki DCP, dzięki której będziecie mogli obliczyć wielkość paczki w MB, dowiecie się także jak przygotować nośnik który przejdzie kontrolę na festiwalach filmowych. Do dzieła 🙂
Trochę specyfikacji:
Mamy obecnie dwa rodzaje kodowania paczek DCP – starszy Interop i nowszy SMTPE.
Interop powstał w 2001 roku i został stworzony z myślą o byciu formatem testowo-przejściowym, na którym programiści i filmowcy mogliby uczyć się w jaki sposób przygotować finalny standard. Zajęło im to 8 lat; w 2009 roku powstał format SMTPE który od tamtej pory uznawany jest za standard dla paczek DCP. Każdy festiwal filmowy podaje w swoich wymaganiach format DCP i zazwyczaj jest to SMTPE.
Oba standardy różnią się głównie formatami jakie obsługują.
MXF obsługuje wyłącznie klatkaż: 24 i 48 fps dla 2K // 24 fps dla 4K, natomiast SMPTE daje dużo więcej możliwości: 24, 25, 30, 48, 50, 60 fps dla 2K // 24,25,30 fps dla 4K
Dla obu standardów możliwe jest zastosowanie różnych proporcji pikseli (aspect ratio):
- Flat (1998 × 1080 or 3996 × 2160), = 1.85:1 aspect ratio
- Scope (2048 × 858 or 4096 × 1716), ~2.39:1 aspect ratio – z kaszetami na dole i u góry
- źródło: wikipedia
Etapy konwersji:
Konwersja przykładowego pliku dostarczonego w rozdzielczości 1080p, stereo, przebiega tak:
Przeskalowanie rozmiaru filmu do 2K – 1998×1080 (jeśli jest w 1080p), lub do 2K w Cinemascope – 2048×858
Mastering dźwięku do wartości -82dBc (dla reklam) i dla true peek nie przekraczające -1 (dla filmów i reklam)
Eksport lewego kanału audio do Wav 24bit 48Khz
Eksport prawego kanału audio do Wav 24bit 48Khz
Eksport zmasterowanego lewego i prawego kanału dźwięku do MXF
Eksport obrazu do sekwencji TIFF
Eksport sekwencji TIFF do formatu OpenJPEG
Eksport OpenJPEG do MXF
Stworzenie paczki z plików MXF
Dla przyspieszenia procesu warto aby zapisywać TIFFY i OpenJPEG na inne dyski, taki aby zawsze odczyt był z innego dysku niż zapis
Warto zadbać też o porządek w katalogach, poniżej przykładowe drzewo:
- TytulFilmu_ProjektDCP
- TIFF
- OpenJPEG
- WAV
- Tytul_Filmu_DCP (to skopiujemy potem na nośnik do kin)
Dla ułatwienia opisywania konwersji do DCP przyjąłem że konwertujemy film montowany w rozdzielczości 1920×1080, 25fps.
Etap 1. Przeskalowanie rozmiaru filmu do 2K – 1998×1080
Otwieramy After Effects, importujemy do niego projekt z filmem (lub wyrenderowany film, proponowane ustawienia to QuickTime, Prores 4444, 16bit, możemy od razu przeskalować go do 2K – 1998×1080)
Tworzymy nową sekwencję z parametrami:
1998×1080 dla 2K
Ustawiamy przestrzeń tonalną sekwencji na 16 bitów (Ctrl+Alt+Shift+K / Color Settings)
Wrzucamy nasz plik z spotem na utworzoną sekwencję.
Skalujemy rozmiar ( z 1920×1080 do 1998×1080) tak aby boki pasowały do wielkości, oczywiście zachowując proporcje (Hint: Scale 104,1%)
Jeśli wszystko działa, Naciskamy ctrl+m i ustawiamy export:
TIFF Sequence, RGB, Trillions of Colours, Premultiplied. Eksportujemy do podkatalogu TIFF
- HINT: Jeśli film trwa dłużej niż 99999 klatek (ponad 66 minut dla 25fps) to eksportując do TIFF w AE ustawcie nazwę pliku na 6 cyfrową dodając dodatkowy „#” w nazwie, np. zamiast „Creeping Out_16.07_[#####]” to „Creeping Out_16.07_[######]”
- Proces konwersji, w zależności od długości filmu zajmie do kilku godzin. Jedna klatka filmu w nieskompresowanym formacie TIFF zajmie 14MB, pomnożona razy 25 da nam 350MB dla sekundy filmu, 10,5 GB dla 30 sekundowej reklamy i 210GB dla 10 minut filmu, musicie mieć na to odpowiedni dysk. Nie polecam korzystania z dysków zewnętrznych dla dużych projektów – eksport znacznie zwalnia po pewnym czasie, a cały proces potrafi się zawiesić. Kiedy mamy już przygotowane TIFFY, zajmijmy się dźwiękiem….
Etap 2. Mastering dźwięku
- Importujemy plik do adobe premiere, towrzymy sekwencję z takimi samymi ustawieniami klatkażu jak film – w tym wypadku 25fps. Rozdzielczość nie ma znaczenia dla dźwięku, zostawiamy 1920×1080.
- Przesyłamy dźwięk do Adobe Audition używając Dynamic Linka (prawy przycisk myszy na klipie, send to Adobe Audition)
- W Audition musimy włączyć lub odnaleźć okno „Match Loudness” (alt+5)
- Z zakładki Files przeciągamy nasz plik ze spotem do zakładki Match Loudness
- wybieramy opcję ITU-R BS.1770-3 Loduness i klikamy Run (Interesuje nas true peak-1 i -23LUFS)
- Klikamy na nazwę pliku w zakładce files i następnie ctrl+s żeby zapisać plik.
- Zamykamy Audition, wracamy do Premiere.
Etap 3. Eksport dźwięku (Premiere-WAV)
W Adobe Premiere:
Nakładamy na dźwięk efekt „Fill left with right”, daje nam to dźwięk lewego kanału audio na obu kanałach.
Eksportujemy plik audio do ustawień: Wav / Uncompressed / 24bity / 48Khz / MONO! , w nazwie pliku zaznaczamy że to kanał lewy.
Usuwamy efekt „Fill left with right” i nakładamy efekt „Fill Right with Left”
eksportujemy to tak jak wyżej, w nazwie pliku zaznaczamy że to kanał prawy. Dźwięk jest gotowy do dalszej obróbki w OpenDCP,
zamykamy Audition i Premiere.
Etap 4. OpenDCP: konwersja TIFF do OpenJPEG
- uruchamiamy OpenDCP
- w pierwszej zakładce JPEG2000 przekształcimy nasze TIFFY w OpenJPEG, poniżej screen ustawień:
Threads to liczba wątkow procesora – będzie się różnić w zależności od komputera.
Source Color dla materiałów które eksportowaliśmy z Adobe (Tiffy) to Rec.709, odznaczamy DPX Logarytmix
W input Directory wskazujemy na katalog w którym mamy pliki TIFF, w output directory wskazujemy na katalog „OpenJPG” który trzeba stworzyć.
Naciskamy Convert. Pijemy kawę (to zajmie kilka minut).
Dla filmów o rozdzielczości 2K przedział Bandwith od 90 do 120mbps jest w zupełności wystarczający. Dla rozdzielczości 4K podnieście to od 200-250 mbps.
Etap 5. OpenDCP: Konwersja WAV i OpenJPEG do MXF
Mamy już obraz (JPG2000) i dźwięk (zmasterowane 2 pliki mono 24bit), przygotowane do stworzenia plików MXF, czas się za nie zabrać.
W OpenDCP wchodzimy w zakładkę MXF, wybieramy OpenJPEG, STMP i odpowiedni klatkaż.
Sama konwersja nie jest skomplikowana, program nic nie koduje a jedynie zbiera wszystkie nasze klatki zakodowane w OpenJPEG do jednego pliku – MXF. Całość zajmuje krótką chwilę.
Po stworzeniu MXF dla obrazu, pora stowrzyć MXF dla dźwięku, oto ustawienia:
- Type: Wav
- Label: SMPTE
- Mono
Podajemy ścieżki dla lewego i prawego kanału, klikamy Convert to MXF.
Etap 6. OpenDCP – Title Generator
Tworzymy paczkę DCP
Przechodzimy do zakładki DCP
W title Generator wypełniamy pola:
Type: Zazwyczaj Advertisment lub Feature dla fabuł, chyba że to będzie inny typ filmu.
Type Modifiers określa czy film jest w 2D czy 3D, następnie podajemy klatkaż.
Aspect ratio musi być dostosowane do filmu – FLAT lub Cinemascope, w tym wypadku robiłem 2K flat (1998×1080).
Jeśli nie ma napisów to No subtitle
AudioType to 2.0 stereo lub 5.1
Studia nie podajemy
Standard SMPTE
Klikamy OK
Etap 7. OpenDCP: Stworzenie paczki DCP
- W annotation kopiujemy nazwę paczki
- Issuer to zamawiający – wpisujemy nazwę klienta
- Rating to G(General), chyba że mamy ograniczenia wiekowe
- W picture i Sound wybieramy pliki MXF które stworzyliśmy. Liczba klatek powinna być jednakowa, jeśli nie jest to coś poszło nie tak.
- Naciskamy Create DCP, tworzymy folder do którego ma trafić paczka i po kilku sekundach wszystko jest gotowe.
- Paczkę sprawdzamy programem „EasyDCP” w celu zweryfikowania jakości.
To wszystko! 🙂
Kontakt
Jeśli doszedłeś aż tutaj i nadal nie wiesz jak to zrobić, zawsze możesz zlecić nam przygotowanie takiej paczki dla Ciebie.
W 24fps robimy paczki DCP od 2011 roku, przekonwertowaliśmy setki reklam i filmów fabularnych, wiemy co zrobić żeby twój materiał przeszedł quality check na festiwalu.
Skorzystaj z formularza kontaktowego i napisz do nas, lub złap nas na facebooku.
[gs-fb-comments]